סחרחורת - סוגים, גורמים וטיפול לסחרחורות

אילו סוגי סחרחורת קיימים?

יש שני סוגי סחרחורות: סחרחורת מסוג ורטיגו (vertigo) שהלוקה בה מתלונן על תחושת סיבוב של הראש או של הסביבה וסחרחורת מסוג דיזינס (Dizziness) שבה התלונה היא על טישטוש מבלי שהלוקה בה יכול לתאר את כיוון הסיבוב.סחרחורת והמערכת הוסטיבולרית

סיפטומים

הסחרחורת שונה מאדם לאדם וטווח התלונות נע מהתחושה הסיבובית הקלאסית בה אדם חש שהעולם סובב סביבו (ורטיגו) או שהוא מסתובב, דרך תחושות כגון שהאדם כביכול חי על סיפון אונייה לא יציב, שקירות הבית עומדים ליפול עליו, שמקלט הטלוויזיה עומד עקום, שהוא חי כבתוך חלום, שראשו אינו במקום ועד לתחושה שהוא הולך על צמר גפן או עננים.

לעיתים נדמה שהינו נדחף הצידה בזמן ההליכה.

כיצד להתמודד עם סחרחורת: מדריך מעשי לחולה

סחרחורת הינה סימפטום שהגורמים לו יכולים להיות רבים ומגוונים. כדי להתמודד עם הסימפטום בצורה הנכונה, הוכן מדריך מפורט ובו הצעדים הרפואיים שחשוב לעשות – שלב אחר שלב. קישור: עצות מעשיות לחולה

גורמים לסחרחורות (רשימה חלקית)

הסחרחורת אינה מחלה כי אם סימפטום הנגרם בשל פגיעה במערכת שיווי המשקל. במרכז המערכת נמצא המוח המקבל את המידע הדרוש לייצוב הגוף ממספר חיישנים כאשר כל פגיעה באחת ממערכות אלו יכולה לגרום לתחושת סחרחורות וחוסר יציבות.

מקור נוירולוגי כמו אירוע מוחי, מחלות שונות, זיהומים, תרופות, הפרעות מטאבוליות, הפרעות קצב, הפרעות הורמונליות, אנמיה, הפרעות במאזן המלחים, יציאה מאיזון של סוכרת, בעיות אורטופדיות, אפילפסיה, מיגרנות והפרעות ראייה. כל אלו יכולים להחמיר בשל לחץ נפשי.

איבחון סחרחורת

במקרים רבים האבחנה עשויה להיות מורכבת ביותר מאחר ומערכות רבות עשויות להיות קשורות להופעת הסחרחורות. על מנת לאבחן את מקור הבעיה, ניתן להעזר בבדיקות נוירולוגיות, בדיקות של מערכת שיווי המשקל, בדיקות שמיעה, בדיקת יציבה (פוסטורוגרפיה), בדיקות דם ובדיקות הדמיה. לעתים קרובות הבדיקות בתחומים הקשורים לנוירולוגיה ואף אוזן וגרון תקינות ויש צורך לחפש אחר גורמים אחרים בתחומים רפואיים נוספים.

חשוב לזכור כי לא רק האוזן הפנימית משפיעה על הופעת סחרחורות, ולמעשה בחולים רבים הסובלים מסחרחורות הממצאים האוביקטיביים בבדיקת האוזן הפנימית הם בגדר התקין.

התלונות על סחרחורות מסוג ורטיגו או דיזינס שכיחות מאד וכ-40% עד 60% מהאנשים עד גיל 60 סובלים מסחרחורת במידה שמניעה אותם לפנות לקבלת ייעוץ רפואי. אצל אנשים מעל גיל 60 שיעור הסובלים מסחרחורות אף עולה.

שיטות טיפול בסחרחורת (דוגמאות)

הטיפול מותאם לממצאים ולגורם או לגורמים לסחרחורות או לתיאוריה של הרופא המטפל.

histamine h2 meniere diseaseבמידה והרופא משער שמדובר בסחרחורת הנובעת מחלקיקים שהשתחררו באיבר שיווי המשקל (קריסטלים), ניתן לטפל באמצעות תמרון פיסיותרפי פשוט ויעיל. חשוב לדעת כי ברוב המקרים לא ניתן להוכיח שישנה בעיה עם הקריסטלים, והחולה מופנה לטיפול על סמך תיאוריה בלבד.

בסחרחורת הנובעת מפגיעה בסנכרון בין איברי שיווי המשקל שבאוזן הפנימית ניתן לטפל באמצעות סוג אחר של פיסיותרפיה שמטרתה גירוי המוח ללמידה ולתיקון. טיפולים נוספים יכולים להיות, שינוי תזונתי, טיפול תרופתי בחוסמי H2, ביו-פידבק ופסיכותרפיה לשליטה על מצבי חרדה ולחץ הנובעים מהסחרחורת.

מהו איזון מטאבולי?

הטיפול שניתן במרפאה זו מבוסס על ביצוע בירור רפואי מקיף ביותר שנועד לאתר ולטפל בליקויים מטאבוליים שונים שעשויים להיות קשורים להופעת הסחרחורת. מטרת הטיפול היא לאפשר לגוף "לתקן" את האיזון או שיווי המשקל בין החומרים שסביב מערכת השמיעה ושיווי המשקל.

tinnitus-vertigo-meniere-disease